HIT workout

HIT workout

Wil jij snel fit worden, zonder er heel veel uren in te steken? HIT training bij de Fit.

De HIT staat voor Hifh Intensity Training

Als jij al fan bent van High Intensity Training, dan weet je: het is een snelle en effectieve workout. Een HIT training is volgens sommigen zo effectief dat het kunt inwisselen voor andere workouts en jezelf daarmee tijd kunt besparen. Ben je nog niet overtuigd ? Lees dan vooral verder voor de 6 redenen om aan HIT te doen.

1. Het boost je stofwisseling
Tijdens een duursport zoals een lange afstandsrun of -fietsrit gebruikt je lichaam minder zuurstof dan wanneer je jezelf tot het uiterste pusht (zoals tijdens een HIT). Op het moment dat jij happend naar adem snakt (doordat je lijf meer zuurstof gebruikt), schakelt je metabolisme automatisch naar een hogere versnelling. Hierdoor verbrand je meer calorieën tijdens en na je workout.

2. Het versterkt je allerbelangrijkste spier
“Wanneer je de intensiviteit van je workout vergroot, zoals bij HIT, moeten al je spieren, inclusief je hart, harder werken Uit een onderzoek uitgevoerd door de American Council on Exercise is gebleken dat je met de HIT training je cardiovasculaire power effectief vergroot.

3. Het is de fitnessvariant van ‘twee halen één betalen
Ben je van mening dat je geen flinke krachttrainingssessie én calorieslurpende cardioworkout in je trainingsuurtje kunt squeezen?  “De ferme billenworkout gaat gepaard met gezondheidsvoordelen voor je hart, en door krachttraining toe te voegen aan je intervallen vergroot je jouw spierkracht.”

4. Fitness op maat
Het is niet noodzakelijk om 30 seconden lang een zeer intense move te doen en daarnaast ook nog eens die zware dumbbells te tillen. Ben jij nog niet klaar voor die uitdaging, geen probleem. HIT kun je aanpassen naar jouw niveau. Dus: push jezelf tot het uiterste, maar luister ook naar je lijf.

5. Het houdt je bloedsuiker in balans
In het vakblad Diabetologia werd een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat HIT, met veel intervallen, kan helpen om je bloedsuikerspiegel in balans te houden – beter dan onafgebroken workouts doen.

6. Je verbrandt meer vet in minder tijd
Als je gedurende je workout hoog intensieve oefeningen afwisselt met minder intensieve oefeningen, verbeter je je aerobic conditie (activiteiten die je hart sterker maken) en je anaerobic conditie (activiteiten die de andere spieren sterker maken). Wat betekent dit? Volgens BJ Gaddour, krachtexpert van Men’s Health US, helpt dit jou om vet te verbranden. Wat zeg je ervan… de moeite waard om eens te proberen op Fit For Summer?