Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen over fitness

Alle ins- & outs voor een goede workout

Hoe vaak moet ik sporten?

Train niet te vaak. Spieren herstellen en groeien als je rust, dus niet terwijl je traint. Je kunt een bepaalde spiergroep pas weer trainen wanneer het zijn kracht terug heeft, oftewel wanneer je geen spierpijn meer voelt. 

Hoe zwaar moet ik sporten?

Train niet te licht. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat spieren gaan groeien wanneer er spiercellen beschadigd zijn. Om deze spiercellen af te breken en zo de groei van de spieren te bevorderen, moet je niet te licht trainen. Voor enig resultaat moet je gewichten nemen die zo zwaar zijn dat je series kunt maken van hoogstens 12 tot 15 keer. Een enkele keer afgewisseld met gewichten waarmee je niet meer dan 4 tot 6 keer de oefening kunt doen.

Waar moet ik op letten?

Voer de oefeningen uit met de juiste techniek. Gooi niet met de gewichten. Zo voorkom je blessures. Doe daarnaast een warming-up van 10 tot 15 minuten voor je training, probeer te stretchen en vergeet niet goed adem te halen. Als laatste is het belangrijk dat je grote spieren eerst traint (benen, rug, borst) en daarna pas de kleinere spieren. 

Hoe lang moet je sporten?

Train niet langer dan 1 tot 1,5 uur.

Welke beginnersfouten zijn er?

De meeste mensen weten niet hoe ze het beschikbare materiaal moet gebruiken. Hierdoor ga je oefeningen doen waardoor je eerder schade aanricht dan dat je er profijt bij hebt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van te zware gewichten of een te zware trapkracht op een hometrainer. Vraag dus vooral advies aan een aanwezige instructeur of coach! Een ander onderdeel van je work out is de warming up: deze is essentieel en wordt vaak onderschat of zelfs overgeslagen. Natuurlijk is het drinken van water ook een absolute must.

Vaak te moe voor sport... wat nu?

Natuurlijk moet je in het begin echt even proberen vol te houden, maar na een tijdje merk je dat je minder moe bent omdat je vaker sport. Als je een keer spierpijn hebt of stijfheid voelt, is het juist belangrijk dat je doorzet in plaats van afhaakt. Tijdens lichamelijke inspanning maakt je lichaam endorfine aan, wat een positief gevoel geeft. Wie vaker sport voelt zich beter en slaapt ook een stuk beter!

Hoe krijg ik een strakke buik?

Door je hele lichaam te trainen -en vooral de grote spiergroepen- neemt de hoeveelheid buikvet af. Maar je buikspieren zijn te klein om op zichzelf voor een platte buik te zorgen, dit gaat dus niet lukken door enkel sit ups te doen. Je buikspieren zijn wel van groot belang voor een stabiele lichaamshouding en bij het voorkomen van rugproblemen.

Moet ik een schema gebruiken?

Train regelmatig. Het is beter om consequent 2 of 3 keer per week te sporten, dan onregelmatig. Ook moet er vooruitgang zijn in je trainingen. Om het beoogde resultaat te behalen moet je regelmatig je schema verhogen: meer series, langere series of zwaardere series. Je spieren worden zodoende gedwongen om sterker te worden. 

Wordt vet omgezet in spieren?

Nee, door je spieren te trainen stimuleer je wél je basaal metabolisme (de energie die je nodig hebt voor primaire handelingen als je hartslag en ademen). Hierdoor krijg je meer energie en verbrand je meer vetten en calorieën. Hierdoor kun je afvallen via cardiotraining, helemaal in combinatie met krachttraining.

Nog één laatste tip?

Verander je trainingsschema of manier van trainen regelmatig. Zo blijven je spieren steeds nieuwe ‘prikkels’ krijgen. Je lichaam wordt steeds efficiënter in het aanpassen aan de nieuwe routine. Je kunt bijvoorbeeld variëren met het aantal series, de snelheid waarmee je ze doet, met het gewicht of met de oefeningen zelf. Zo blijf je zelf ook plezier houden in het sporten en voorkom je dat het een sleur zou kunnen worden.